DE GEZELLIN
  • Home
  • Wat wij doen
    • Werkwijze >
      • Intramuraal
      • Op pad
      • Leefwensen Scan
      • Beeldzorg
    • Voor wie? >
      • Over dementie
    • Over DE GEZELLIN >
      • Werkelijk gastvrij
    • Tarieven & Financiering
  • Contact
    • Informatie voor mantelzorgers
    • Rolstoel lenen?
    • Brochure ontvangen
    • Magazine ontvangen
    • Stel uw vraag
    • Zorg-Zangeres
    • ENGLISH
  • Nieuws / Blog
    • Agenda
    • DE GEZELLIN tv
  • Winkel
    • NINEE wandelstokken
    • Blue Badge accessoires
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy
    • Ruilen

familieoverleg

22/12/2017

0 Reacties

 
Foto
December is vaak de maand van het familieoverleg. Tijdens de feestdagen zoeken families elkaar op en is er tijd om terug te blikken en vooruit te kijken. En omdat we meer tijd met elkaar doorbrengen, vallen sommige dingen meer op; dat moeder wat kilootjes is afgevallen, of dat ze wat onvaster ter been is. Vaak wordt dan het initiatief genomen om toch eens te kijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot ondersteuning of mantelzorgvervanging. Graag wisselen wij met u van gedachten over dit onderwerp op het moment dat u het beste past. Dat kan uiteraard ook 's-avonds of in het weekend zijn. Wij kunnen met u meedenken over uw zorgen en wensen. En mochten wij concrete ondersteuning gaan bieden, dan houden wij via ons elektronisch cliënt dossier iedereen nauwgezet op de hoogte. Zodat u, ook al woont u wat verder weg, zich betrokken en geïnformeerd weet. 

Wij wensen u mooie feestdagen en gezondheid & vitaliteit in 2018!
0 Reacties

website  opgefrist!

21/12/2017

0 Reacties

 
Foto
Onze website heeft een opfrisser gehad; hij is nu veilig (https://) en responsive; u kunt ons laatste nieuws nu makkelijk lezen op uw mobiel of tablet. Het jaar 2017 is voor ons druk en enerverend geweest. Ons doel voor 2018 is om vanuit ons nieuwe kantoor met frisse energie & creativiteit een kwalitatief hoogwaardige bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van onze cliënten. Wij wensen iedereen fijne kerstdagen & een gezond en inspirerend 2018!
0 Reacties

nieuw  kantoor  in  2018!

20/12/2017

0 Reacties

 
Foto
​Op dit moment wordt keihard gewerkt aan de realisatie van een nieuw kantoor aan het Vinkenbos. Wij hopen per eind maart 2018 deze werkplek met alles erop en eraan te kunnen betrekken. Uiteraard willen wij deze mijlpaal met u vieren. We houden u op de hoogte...
0 Reacties

infantilisering is dodelijk

19/12/2017

0 Reacties

 
Foto
Ouderen sterven eerder door kinderlijke behandeling
bron: Nederlandse VU medisch centrum in Amsterdam +
           Dagblad Het Laatste Nieuws - 8/10/2008
 
Soms is het een opluchting wanneer een oudere wordt opgenomen in een ‘WoonZorg Centrum’. De scheiding van een echtpaar is vaak pijnlijk, maar de mantelzorg voor de partner wordt vaak een enorme belasting, waardoor de scheiding in beginsel ‘lucht’ geeft. Maar wanneer het stof is neergedaald valt dan vaak pas op hoe de benadering door de intramurale zorg is. Dat er allerlei regeltjes zijn (‘geen koffie voor 10:00 ’s morgens’) die op onbegrip stuiten. En is er die kast met Duplo blokken en knikkers waardoor je even in verwarring bent: ‘ben ik op een Kinderdagverblijf?’. Deze betutteling blijkt letterlijk DODELIJK te zijn. Ouderen sterven gemiddeld 7,5 jaar eerder door deze ‘infantilisering’.
 
Gerontopsycholoog Luc Van De Ven: 'Als je een oudere flauw of betuttelend benadert, dan begraaf je hem. Het is ouderenmishandeling. Wanneer je ouderen in de echte betekenis van het woord als bewoners beschouwt, dan behandel je ze niet als kleine kinderen. Op geen enkel vlak en op geen enkele manier’.
 
Tegen ouderen spreken alsof ze kinderen zijn, kan een schadelijk effect hebben op hun gezondheid. Het kan er zelfs voor zorgen dat ze 7,5 jaar vroeger sterven dan senioren die niet kinderlijk behandeld worden, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Het onderzoek bestudeerde 660 mensen ouder dan 50 jaar. Daaruit bleek dat een kinderlijke behandeling bij ouderen stress kan veroorzaken en zo hun gezondheid negatief beïnvloedt. Het zijn voornamelijk de mensen in de gezondheidszorg die het meeste kwaad aanrichten, hoewel zij eigenlijk enkel aardig proberen te zijn. Veel oudere patiënten ergeren zich ook aan dokters die eerder de kinderen dan de senioren zelf aanspreken. Daarnaast worden ze ook kwaad wanneer mensen er van uitgaan dat ze niets kennen van computers, gsm's en andere moderne gadgets.
 
Door kinderlijk tegen ouderen te praten, geef je de patiënt de indruk dat hij onbekwaam is en komt hij zo in een negatieve spiraal terecht. Professor Becca Levy zegt: "Deze kleine beledigingen kunnen leiden tot een negatief beeld van ouder worden. Senioren die hier negatief over denken, hebben een slechtere gezondheid en sterven eerder dan positieve senioren. De manier waarop je een oudere behandelt, heeft dus een groter effect op hun gezondheid dan regelmatig bewegen of niet roken."
 
Voor mensen met lichte tot gematigde dementie, waren de effecten van kinderlijk spreken nog alarmerender. Patiënten werden agressief en wilden niet meewerken, de ergste gevallen begonnen zelfs te roepen. Professor Williams zegt dat ouderen met dementie even erg afzien van een kinderlijke behandeling: "Het belangrijkste voor een patiënt met Alzheimer is om zijn waardigheidsgevoel te behouden. Iemand die tegen je praat alsof je een baby bent, maakt je van erg streek."
 
"En, hoe voelen wij ons vandaag? " of "Hebben we ons bord helemaal leeggegeten". Het zijn zinnen die verplegers of verzorgers heel vaak in de mond nemen, en ongetwijfeld met de beste bedoelingen. Maar oudere mensen aanspreken alsof het kleuters zijn, vaak ook heel luid en met-de-na-druk-op-el-ke-let-ter-greep, mag dan tot doel hebben om beter te communiceren, in feite veroorzaakt het bij veel "slachtoffers" depressies omdat die daardoor de indruk krijgen dat ze incompetent of niet meer helemaal bij hun verstand zijn.
 
Bovendien, zo blijkt uit onderzoek aan de Amerikaanse universiteit van Kansas, worden oudere patiënten die kampen met dementie, door die manier van aanspreken vaak rebels, en willen ze hun medicatie niet meer nemen, hoe nodig die ook is.
 
Ook mensen die nog in goede geestelijke gezondheid verkeren, krijgen problemen wanneer ze voortdurend worden benaderd als een klein kind. Een woordvoerder van een Britse organisatie van bejaarden wijst erop dat "als je je hele leven een gerespecteerd lid bent geweest van de gemeenschap en je, na in een home of ziekenhuis te zijn beland, als een snotneus wordt behandeld alleen omdat je grijs haar en rimpels hebt, kan dat het zelfbeeld en het zelfrespect van die mensen zwaar ondermijnen".
View my profile on LinkedIn
0 Reacties

pinnen   met   je   rijbewijs

12/12/2017

0 Reacties

 
Foto
Gisteren stond ik bij een klein AH-filiaal. Zo één waar het personeel van veel klanten de naam weet, op welke dag ze meestal hun boodschappen doen en wat ze dan in huis halen. Een caissière tikte op het pinapparaat waar een klant zijn pincode aan het intypen was. 'Dat gaat niet lukken hè, pinnen met uw rijbewijs'. De klant was helemaal van zijn apropos en de caissière vervolgde: 'als ik zo vrij mag zijn ... dát ziet eruit als een pinpas' en wees op een oranjekleurige bankpas die in een vakje van de portefeuille zat. De klant stopte zijn rijbewijs weg, deed de bankpas in het pinapparaat en zei: 'hopelijk klopt het nu wel'. Alle omstanders haalden opgelucht adem toen het pinapparaat zijn bekende 'u-heeft-betaald'-geluidje maakte. Op 90-jarige leeftijd wist deze meneer de pincode uit zijn hoofd: van oudsher geautomatiseerde handelingen en lang geleden geleerde gegevens blijken nog lang beschikbaar te blijven. Gelukkig.
View my profile on LinkedIn
0 Reacties
    Foto

    Auteurs

    Susan

    Archieven

    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Oktober 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maart 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Juni 2015

    Categorieën

    Alles
    Advanced Style
    Ari Seth Cohen
    Behandeling
    Booming Brabant
    Bouw Kantoor
    Buren
    Communiceren
    Dementie
    Dr. Hanneke C. Beerens
    Familie
    Fortune Cookie
    Geheugen
    Hulp Kunnen Vragen
    Jurk
    Kantoor
    Kwaliteit Van Leven
    Kwetsbare Ouderen
    Ladies Companion
    Langspeelplaat
    Mantelzorgvervanging
    Omroep Brabant
    Ondersteuning
    Ondervoeding
    Ouderenpsychologen
    Overleg
    Pinnen
    Promotieonderzoek
    Reizende Boeken
    Rijbewijs
    Rolstoel
    Servies
    Sint
    Spijkerbroek
    Vertellen
    Wachten
    Website
    Weerstand (omgaan Met)

    RSS-feed

Adres (alleen op afspraak)
DE GEZELLIN
Vinkenbos 2
4851 ER Ulvenhout
Foto
Contact
[t] 06 24 28 15 78
[e] service@degezellin.nl


24/7 bereikbaar via

WhatsApp, Signal & VIP Live
+31 6 24281578

Foto
Info
KvK 60390263
BTW NL002112824B52
​AGB code 41418107





Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
(c) 2014 - 2022 DE GEZELLIN
Specialist in ouderenwelzijn sinds 2014
Alle content op deze website is beschermd via copyright & Benelux merkenrecht

Met dank aan MAAN, Van Vondel Txt, Sprangers Fotografie &  Pixabay
  • Home
  • Wat wij doen
    • Werkwijze >
      • Intramuraal
      • Op pad
      • Leefwensen Scan
      • Beeldzorg
    • Voor wie? >
      • Over dementie
    • Over DE GEZELLIN >
      • Werkelijk gastvrij
    • Tarieven & Financiering
  • Contact
    • Informatie voor mantelzorgers
    • Rolstoel lenen?
    • Brochure ontvangen
    • Magazine ontvangen
    • Stel uw vraag
    • Zorg-Zangeres
    • ENGLISH
  • Nieuws / Blog
    • Agenda
    • DE GEZELLIN tv
  • Winkel
    • NINEE wandelstokken
    • Blue Badge accessoires
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy
    • Ruilen