December is vaak de maand van het familieoverleg. Tijdens de feestdagen zoeken families elkaar op en is er tijd om terug te blikken en vooruit te kijken. En omdat we meer tijd met elkaar doorbrengen, vallen sommige dingen meer op; dat moeder wat kilootjes is afgevallen, of dat ze wat onvaster ter been is. Vaak wordt dan het initiatief genomen om toch eens te kijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot ondersteuning of mantelzorgvervanging. Graag wisselen wij met u van gedachten over dit onderwerp op het moment dat u het beste past. Dat kan uiteraard ook 's-avonds of in het weekend zijn. Wij kunnen met u meedenken over uw zorgen en wensen. En mochten wij concrete ondersteuning gaan bieden, dan houden wij via ons elektronisch cliënt dossier iedereen nauwgezet op de hoogte. Zodat u, ook al woont u wat verder weg, zich betrokken en geïnformeerd weet.
Wij wensen u mooie feestdagen en gezondheid & vitaliteit in 2018!
0 Reacties
Onze website heeft een opfrisser gehad; hij is nu veilig (https://) en responsive; u kunt ons laatste nieuws nu makkelijk lezen op uw mobiel of tablet. Het jaar 2017 is voor ons druk en enerverend geweest. Ons doel voor 2018 is om vanuit ons nieuwe kantoor met frisse energie & creativiteit een kwalitatief hoogwaardige bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van onze cliënten. Wij wensen iedereen fijne kerstdagen & een gezond en inspirerend 2018!
Op dit moment wordt keihard gewerkt aan de realisatie van een nieuw kantoor aan het Vinkenbos. Wij hopen per eind maart 2018 deze werkplek met alles erop en eraan te kunnen betrekken. Uiteraard willen wij deze mijlpaal met u vieren. We houden u op de hoogte...
Ouderen sterven eerder door kinderlijke behandeling
bron: Nederlandse VU medisch centrum in Amsterdam + Dagblad Het Laatste Nieuws - 8/10/2008 Soms is het een opluchting wanneer een oudere wordt opgenomen in een ‘WoonZorg Centrum’. De scheiding van een echtpaar is vaak pijnlijk, maar de mantelzorg voor de partner wordt vaak een enorme belasting, waardoor de scheiding in beginsel ‘lucht’ geeft. Maar wanneer het stof is neergedaald valt dan vaak pas op hoe de benadering door de intramurale zorg is. Dat er allerlei regeltjes zijn (‘geen koffie voor 10:00 ’s morgens’) die op onbegrip stuiten. En is er die kast met Duplo blokken en knikkers waardoor je even in verwarring bent: ‘ben ik op een Kinderdagverblijf?’. Deze betutteling blijkt letterlijk DODELIJK te zijn. Ouderen sterven gemiddeld 7,5 jaar eerder door deze ‘infantilisering’. Gerontopsycholoog Luc Van De Ven: 'Als je een oudere flauw of betuttelend benadert, dan begraaf je hem. Het is ouderenmishandeling. Wanneer je ouderen in de echte betekenis van het woord als bewoners beschouwt, dan behandel je ze niet als kleine kinderen. Op geen enkel vlak en op geen enkele manier’. Tegen ouderen spreken alsof ze kinderen zijn, kan een schadelijk effect hebben op hun gezondheid. Het kan er zelfs voor zorgen dat ze 7,5 jaar vroeger sterven dan senioren die niet kinderlijk behandeld worden, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Het onderzoek bestudeerde 660 mensen ouder dan 50 jaar. Daaruit bleek dat een kinderlijke behandeling bij ouderen stress kan veroorzaken en zo hun gezondheid negatief beïnvloedt. Het zijn voornamelijk de mensen in de gezondheidszorg die het meeste kwaad aanrichten, hoewel zij eigenlijk enkel aardig proberen te zijn. Veel oudere patiënten ergeren zich ook aan dokters die eerder de kinderen dan de senioren zelf aanspreken. Daarnaast worden ze ook kwaad wanneer mensen er van uitgaan dat ze niets kennen van computers, gsm's en andere moderne gadgets. Door kinderlijk tegen ouderen te praten, geef je de patiënt de indruk dat hij onbekwaam is en komt hij zo in een negatieve spiraal terecht. Professor Becca Levy zegt: "Deze kleine beledigingen kunnen leiden tot een negatief beeld van ouder worden. Senioren die hier negatief over denken, hebben een slechtere gezondheid en sterven eerder dan positieve senioren. De manier waarop je een oudere behandelt, heeft dus een groter effect op hun gezondheid dan regelmatig bewegen of niet roken." Voor mensen met lichte tot gematigde dementie, waren de effecten van kinderlijk spreken nog alarmerender. Patiënten werden agressief en wilden niet meewerken, de ergste gevallen begonnen zelfs te roepen. Professor Williams zegt dat ouderen met dementie even erg afzien van een kinderlijke behandeling: "Het belangrijkste voor een patiënt met Alzheimer is om zijn waardigheidsgevoel te behouden. Iemand die tegen je praat alsof je een baby bent, maakt je van erg streek." "En, hoe voelen wij ons vandaag? " of "Hebben we ons bord helemaal leeggegeten". Het zijn zinnen die verplegers of verzorgers heel vaak in de mond nemen, en ongetwijfeld met de beste bedoelingen. Maar oudere mensen aanspreken alsof het kleuters zijn, vaak ook heel luid en met-de-na-druk-op-el-ke-let-ter-greep, mag dan tot doel hebben om beter te communiceren, in feite veroorzaakt het bij veel "slachtoffers" depressies omdat die daardoor de indruk krijgen dat ze incompetent of niet meer helemaal bij hun verstand zijn. Bovendien, zo blijkt uit onderzoek aan de Amerikaanse universiteit van Kansas, worden oudere patiënten die kampen met dementie, door die manier van aanspreken vaak rebels, en willen ze hun medicatie niet meer nemen, hoe nodig die ook is. Ook mensen die nog in goede geestelijke gezondheid verkeren, krijgen problemen wanneer ze voortdurend worden benaderd als een klein kind. Een woordvoerder van een Britse organisatie van bejaarden wijst erop dat "als je je hele leven een gerespecteerd lid bent geweest van de gemeenschap en je, na in een home of ziekenhuis te zijn beland, als een snotneus wordt behandeld alleen omdat je grijs haar en rimpels hebt, kan dat het zelfbeeld en het zelfrespect van die mensen zwaar ondermijnen". Gisteren stond ik bij een klein AH-filiaal. Zo één waar het personeel van veel klanten de naam weet, op welke dag ze meestal hun boodschappen doen en wat ze dan in huis halen. Een caissière tikte op het pinapparaat waar een klant zijn pincode aan het intypen was. 'Dat gaat niet lukken hè, pinnen met uw rijbewijs'. De klant was helemaal van zijn apropos en de caissière vervolgde: 'als ik zo vrij mag zijn ... dát ziet eruit als een pinpas' en wees op een oranjekleurige bankpas die in een vakje van de portefeuille zat. De klant stopte zijn rijbewijs weg, deed de bankpas in het pinapparaat en zei: 'hopelijk klopt het nu wel'. Alle omstanders haalden opgelucht adem toen het pinapparaat zijn bekende 'u-heeft-betaald'-geluidje maakte. Op 90-jarige leeftijd wist deze meneer de pincode uit zijn hoofd: van oudsher geautomatiseerde handelingen en lang geleden geleerde gegevens blijken nog lang beschikbaar te blijven. Gelukkig.
|
AuteursSusan Archieven
April 2021
Categorieën
Alles
|